مصر الجديدة - المذيع مدحت شلبي
المذيع مدحت شلبي

سخرية واسعة من سؤال مدحت شلبي لموريتاني: تعلمت العربية فين؟

وقع المذيع مدحت شلبي في البرامج الرياضية، في خطأ فادح حين استضاف أحد الطلبة الموريتانيين، في برنامجه المذاع على قناة النيل للرياضة، وخاطبه بثقة العالم أن موريتانيا لا تتحدث العربية.

الفيديو تم تداوله بشكل واسع على مواقع التواصل الاجتماعي، وجاء فيه سؤال مدحت شلبي: “بس أنا شايفك بتتكلم عربي كويس أنت أتعلمت عربي في مصر؟” ليرد الطالب الموريتاني خالد موسى: “لا أنا موريتاني ومولود في موريتانيا”. ليقول شلبي “أمال اتعلمت عربي امتى؟”.
فيقول الطالب: “أنا موريتاني ومتعلم عربي من طفولتي”. ليقول شلبي: “ايوة يعني مين علمك عربي؟” فيقول الطالب: “موريتانيا بلد عربي والله وكل الشعب بيتكلم عربي”.

‎وتباينت ردود الأفعال على مواقع التواصل تجاه مدحت شلبي بين السخرية من جهله كونه إعلامياً، وبين تصحيح معلوماته، وإضافة أخرى، فكتب محمد سيدي: “‏‎#موريتانيا بلد المليون شاعر يا مدحت شلبي”.

وأضاف أحمد فرماوي: “مش عايز أقولكم إن العيال الصغيرة، واللا حتى البياعين في الشارع في موريتانيا، خصوصا الشناقطة بيكونوا حافظين الألفية، والأجرومية وغيرها من المتون ده عادي جدا. يعني عندنا دكاترة في الجامعية والله ما يسمعوش عنها حاجة”.

وفي محاولة لحسم الجدل كتب عبده الديك: ” ‏للتذكرة فقط مدحت شلبي لوا، يعني ماستغربوش قوي من الجهل اللى هو فيه”.

وشاركه الرأي تيمو تيمو: “مدحت شلبي وهو على مشارف السبعين عام ولواء سابق وإعلامي حالي، ولسه عارف من ساعتين بس إن جمهورية موريتانيا دولة عربية . وعلي رأي المثل هلا هلا على الفانلة”.

وكتب محمد ماجد: “‏دة واحد من اللي بيطلعوا في التليفزيون عشان يشكلوا وعي عامة الشعب ! دة شلبوكة ياعم صباح الفل”.

*****************************
شكرا لكم لمتابعتنا ونعدكم دائما بتقديم كل ما هو افضل .. ونقل الاخبار من كافة المصادر الاخبارية وتسهيل قراءتها لكم. لا تنسوا عمل لايك لصفحتنا على الفيسبوك ومتابعة آخر الاخبار على تويتر. مع تحيات اسرة;
موقع مصر الجديدة الإخباري

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

62 − 60 =